HTML

Kata menni Dánia

Friss topikok

  • Nagykócsag: Köszi a bringatárolós képet!!!! (úgyis tudod, ki vagyok... ;) (2011.09.13. 23:27) ÅRHUS, csupa nagybetűvel
  • Juliana: Szia! Teljesen megértem, és ismeros az érzés!En is nagyon sokszor éreztem, hogy soha nem fog menni... (2011.08.30. 20:19) Egy esős és szomorú hétfő

Címkék

...ma végre jó a kedvem, ó-ó...

2011.09.02. 16:27 mentanyuszi

Ma tényleg csak vigyorgok. Reggel Kurt (az iskolaigazgató) tartotta a nyelvóra első felét, mert Charlotte a pocakbabát vitte orvoshoz. Kurt a dán demokráciáról beszélt nekünk, mivel küszöbön állnak a választások. Hogy miért vigyorgok? Mert egész jól megértettem, amit mondott. Najó, persze bizonyára kicsit hozzánk igazította a tempót és a szókincset, de akkor is! És persze, egyszer-egyszer angolra váltott (de azzal áltatom magam, hogy az amcsi csajok miatt:-):-))....

Kb. erről volt szó (legalábbis ez az, amit én értettem belőle, szóval, ha van benne tévedés, akkor sorry...): Elmesélte, hogy Dánia 1849. óta demokrácia, és kb úgy történt, hogy odamentek a királyhoz, hogy "Demokráciát akarunk!" és a király azt mondta, "Jó.". Az igazi hatalmat a Folketing (parlament) gyakorolja, a király csak aláír. A parlamentben 175 + 2 grönlandi + 2 Feröer szigeteki képviselő ül, a bejutási küszöb 2 %. Sok dán párt van, de ezek mindegyike beférne az amerikai demokrata pártba, azaz igen kicsi a vélemény-különbség. Kurt szerint sokkal meghatározóbbak azok az alapvetések, amikben mindenki egyetért, pl. hogy jóléti államot akarnak, mint az eltérések... Érdekességként a Venstre (ami bal-t jelent) az egyik legjobboldalibb párt... Most egy jobboldali koalíció kormányoz, de ha jól értettem, arra számítanak, hogy a baloldaliak (legnagyobbak a szociáldemokraták) leváltják őket. Ahogy Kurt mondta, mivel kicsik a különbségek, valójában csak azért váltják le őket, mert már unják ugyanazokat az arcokat nézni... Jó esély van rá, hogy a dán történelemben először hölgy legyen az államminiszter (miniszterelnök), ő az említett szociáldemokraták vezetője. Mivel a jobb és baloldal között jellemzően nincs nagy létszámbeli különbség a parlamentben (most a kormányzó jobboldalnak a 179-ből 90 képviselője van), a legtöbb kérdésben konszenzusos megoldás születik. Kérdeztem, hogy mit gondolnak a válságról, és egyáltalán mi a mostani választás legnagyobb kérdése. A válságra gyakorlatilag azt mondta, hogy viszonylag kevéssé érzik, a munkanélküliség 5% körül van. És a választás azért főként gazdasági részletkérdések körül forog, természetesen.

És hétfő este ide várjuk az iskolába minden nagyobb párt képviselőjét (még valami oktatási miniszter is jön), mindenképp be fogok ülni, még ha nem is értek sokat (ennek a hirdetményét láthattjátok - ja, alul a "mindenkit szeretettel várunk!" alatt pici betűkkel ott van, hogy a gyűlés után kávé+süti - hogy nagyobb legyen a lelkesedés:-)...

A délelőtt második felében egy rövidfilmet néztünk meg, "A fiú, aki hátrafelé ment". Dán filmhez méltóan jó volt.

Délután a Pernille-lel tartott órán beszélgettünk, mindenki kicsit mesélt a hazájáról. Érdekes volt, és egész sokat megértettem Mugisha és Amran szövegéből. Én is kiizzadtam egy-két mondatot, nem volt könnyű...

A szünetben elsétáltam megnézni, mit csinálnak a többiek, és annyira mókásnak találtam, hogy le kellett fényképeznem. Ez a strand-sportok címszó alatt fut (ami ebben a cca.17 fokban elég vicces egyébként). Nem tudom, mennyire látszik, egy partedliszerű cucc van a nyakukba akasztva, és azt kifeszítve kell a labdát ütni.

  És végül kaptok egy rhododendron virágot, ami a zeneház és a főépület közötti ösvény mellett van, és szemmel láthatóan eltévesztette az évszakot:-).

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://katamennidania.blog.hu/api/trackback/id/tr263198019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása